Wilt u uw steentje bijdragen in de Hoeksche Waard? Wij zijn op zoek naar enthousiaste vrijwilligers.

Meer weten
  • 27-03-2020

Blij met boodschappen

Toen de eerste coronamaatregelen van kracht werden, ontstond een run op de supermarkten. Alle houdbare producten, maar ook de verse, waren niet meer aan te slepen en nog steeds is de bevoorrading van winkels een uitdaging. Dat dit heel vervelend is voor mensen die afhankelijk zijn van online boodschappen doen, blijkt uit het verhaal van meneer Mantel. Hij is 80 jaar, slechtziend en doet zijn boodschappen altijd via zijn iPad, omdat hij daar de boodschappen op kan inspreken. Vorige week lukte dat opeens niet meer en kwam de nieuw opgezette Coronahulpdienst gelukkig van pas.

 “Om de week spreek ik op de iPad mijn boodschappen in en krijg ik ze thuisbezorgd”, vertelt Mantel. “Maar vorige week kon dat opeens niet meer. De levertijd zou na 7 april zijn en voor zo veel weken had ik geen eten in huis. Zelf boodschappen doen is door mijn slechtziendheid een probleem. De buurvrouw wilde ik het niet laten doen, omdat ze ook tot de risicogroep behoort. Mijn familie woont buiten de Hoeksche Waard en autorijden kan ik door mijn slechtziendheid niet meer. Ik was dus heel blij dat ik een aanplakbiljet zag waarop de hulpactie van Welzijn Hoeksche Waard werd aangekondigd. Dankzij hun bemiddeling heb ik nu weer boodschappen in huis. Ik hoop dat de hamsterperiode snel voorbij is en ik zelf mijn boodschappen weer kan regelen, maar ik ben de vrijwilliger heel dankbaar voor zijn hulp!”.

Voor vrijwilligers die zich nu inzetten voor hun buurtgenoten geldt dat ze het heel fijn vinden iets voor ze te kunnen betekenen nu het voor sommigen zo lastig is hun dagelijkse leven een beetje normaal te laten verlopen. “Ik doe het puur om voor mensen te zorgen die het nodig hebben, om het ze in deze moeilijke tijd wat makkelijker te maken”, aldus een van hen.

Binnen de Hoeksche Waard zijn heel veel mooie initiatieven van inwoners ontstaan. Allemaal mensen die de handen uit de mouwen steken om mensen in hun buurt te helpen die deze dagen niet naar buiten kunnen, geen bezoek kunnen krijgen en hun dagelijks leven plotseling radicaal zien veranderen. In overleg met gemeente Hoeksche Waard, de samenwerkende zorgorganisaties in de Hoeksche Waard en het Rode Kruis verzamelt Welzijn Hoeksche Waard al deze initiatieven om te zorgen dat mensen één telefoonnummer kunnen bellen en maar één website hoeven te bezoeken om hulp te vragen of aan te bieden.

Als u hulp wilt bieden of een hulpvraag hebt, bel dan 088-7308900. We zijn bereikbaar van maandag tot en met donderdag van 9:00 tot 16:00 en op vrijdag van 9:00 tot 12:00 uur, of kijk op www.welzijnhw/coronacrisis. Als uw vraag niet bij het getoonde aanbod op de website staat, betekent het niet dat u niet geholpen kunt worden: bel dan ook vooral, dan zoeken we een vrijwilliger die u kan helpen. Als niet meteen wordt opgenomen, kunt u een bandje inspreken en wordt u zo snel mogelijk teruggebeld.