Wilt u uw steentje bijdragen in de Hoeksche Waard? Wij zijn op zoek naar enthousiaste vrijwilligers.

Meer weten
  • 22-05-2020

‘Mijn quarantaine begon eigenlijk al in januari’

Dat mensen voor meer dan alleen boodschappenhulp of een praatje terecht kunnen bij Welzijn Hoeksche Waard zou je in deze coronacrisis bijna vergeten. De sociaal makelaars van de stichting bieden echter ook in deze tijd individuele ondersteuning. Dat wil zeggen dat ze samen met hulpvragers kijken wat er kan en waar (professionele) hulp ingeroepen kan worden. Daarbij wordt onder andere nauw samengewerkt met de afdeling WMO van de gemeente. Toen Apolonia Verschoor, sociaal makelaar senioren, werd gebeld door mevrouw Janet Boender, kwam ze dan ook meteen in actie.

“Mevrouw Boender belde mij met het idee dat we haar vast niet konden helpen, maar een vriend had haar gezegd dat ze toch maar eens met ons moest bellen”, vertelt Apolonia. “Men weet nog onvoldoende dat ze ons voor alle hulpvragen kunnen bellen. Als wij ze niet kunnen helpen, verwijzen we door naar onze samenwerkingspartners, of we leggen zelf de lijntjes.” Zo ook voor mevrouw Janet Boender: “Ik was in januari thuis komen te zitten met een verzakte wervel die op een voetzenuw drukt”, vertelt ze. “Heel pijnlijk, dus ik kreeg meteen heel zware medicatie. Ik heb geen man en kinderen en sta heel zelfstandig in het leven. Als je dan opeens heel weinig meer kunt, is dat een hard gelag.”

“Toen in maart de huishoudelijke hulp werd stopgezet vanwege de coronauitbraak, wilde ik in eerste instantie Welzijn Hoeksche Waard niet bellen. Ze kunnen toch niets voor me doen, dacht ik. Maar goed, ik kon eigenwijs blijven, of toch even dat telefoontje plegen. Toen ik teruggebeld werd door Apolonia gaf ze aan niets te kunnen garanderen, maar wel voor me aan de slag te gaan. Zij heeft vervolgens mijn situatie voorgelegd aan een WMO-adviseur en samen hebben ze gekeken wat er kon. De nood was hoog, want door de pijn en de medicatie kon ik echt niets. Twee dagen later had ik huishoudelijke ondersteuning voor twee uur per week. Dat was een enorme opluchting! In die twee uur kunnen net die dingen worden gedaan die ik momenteel zelf niet kan.”

“Ik ben altijd heel sportief geweest en heb tot aan mijn pensioen en daarna nog als vrijwilliger in het Erasmus MC gewerkt. Daarnaast heb ik abonnementen op theaters en ga ik heel graag naar de film. Dat kon in januari opeens allemaal niet meer, dus gevoelsmatig begon voor mij de quarantaine al veel eerder dan voor de rest van ons land. Ik kan daar op zich heel goed mee omgaan en ontvang, op afstand en volgens de richtlijnen, nog wel af en toe een vriend of vriendin, maar het is nu wel lastiger om hulp te vragen. Ik ben dan ook blij dat ik tóch heb gebeld.”

Heeft u ook een hulpvraag en weet u niet goed waar u terecht kunt? Bel dan Welzijn Hoeksche Waard, 088-7308900, of mail info@welzijnhw.nl. In overleg met gemeente Hoeksche Waard, de samenwerkende zorgorganisaties in de Hoeksche Waard en het Rode Kruis verzamelt Welzijn Hoeksche Waard bovendien alle coronahulp om te zorgen dat mensen één telefoonnummer kunnen bellen en maar één website hoeven te bezoeken om hulp te vragen of aan te bieden. We zijn bereikbaar van maandag tot en met donderdag van 9:00 tot 16:00 en op vrijdag van 9:00 tot 12:00 uur, of kijk op www.welzijnhw/coronacrisis. Als uw vraag niet bij het getoonde aanbod op de website staat, betekent het niet dat u niet geholpen kunt worden: bel dan ook vooral, dan zoeken we een vrijwilliger die u kan helpen.